Pages

Wednesday, October 23, 2013

Link ja tekst käsitöö pildistamise ja tootearenduse teemal

Kopeersin siia ühe postituse teisest blogist. Pealkirja lingin originaalpositusse kah, aga koopia tegin selleks, et internetil on kombeks vahest linkide tagant originaalid ära kaotada.

 MIKS ON EESTIS KÄSITÖÖ ALAHINNATUD

Eestlased on ühed väga tublid käsitöölised, kelle tegemised on nii tehniliselt kui kvaliteedilt kõrge kvaliteediga. Kui ühe keskmise taanlase jaoks tundub kena sokipaari kudumine kõrgema raketiteadusena, siis meil oskab ka iga mittekuduja kellegi oskaja nimeliselt välja tuua.
1) Kuid sellel on ka oma hind – mida on küllaldaselt saada, selle hind kipub jääma keskmiseks või madalaks. Siis ei olegi imestada midagi, kui Norras oleks inimesed sama pitssalli eest 5x kõrgemat tasu  kui eestlased (ja siin ei võta ma elustandardit arvesse, vaid käsitsi tehtud toote väärtustamist). Toon meie jaoks ühe päris uskumatuna tunduva näite ühest Norra e-poest, mis ka vajaks nokitsemist aga see selleks: mohäärsall, ca 155 eurot. Ei usuks, kui kohapeal sarnaseid asju ei oleks näinud.
Kootud Selbu sokid naistele, 75 eurot
Kootud Norra Selbu sokid naistele, 75 eurot
2) Teiseks on puuduseks üks kõige suuremaid võimalikud müügitõstjaid või meie juhtumil müügisurmajaid – kehvad tootepildid. Erinevates Facebooki müügigruppides ja fännilehtedel ning foorumites pakutavad käsitöö fotod on kergelt öeldes väga halvad- udused, fookusest väljas, taustaks kriimuline kohvilaud või kortsus voodilina. Kompositsioon olematu, valgus puudulik.
Kuid kes on nõus maksma kõrget hinda räti eest, mis on lillelise diivani peale laiali laotatud? Selle räti väärtus võib olla väga kõrge ja peabki olema, kuid läheb müüki 5-8 korda alla normaalse hinna. Kes ostaks veebipoest omale kenad kingad, kui need oleks esitletud hallil pildil, tolmusel riiulil pildistatuna? 10 euro eest ehk ostaks ka. Miks peaks ma maksma 40+ eurot kirikinnaste eest (mis nende tegelik väärtus on ja mitte 15, millega saame neid omale osta), mis on samal kombel pildistatud – kehv pildi kvaliteet loob alateadliku eelarvamuse ka toote kehva kvaliteedi kohta.
Ning kui foto ei olegi otseselt kehv ning taust ongi müravaba, siis on need tihti siiski mitte midagi pilkuhaaravat.
Korralike tootefotode tegemise õppimine on ühe nädala jooksul õppimise ja harjutamise küsimus – mis on sinu vabanduseks?
Ohtralt artikleid selle kohta leiad siit
Miks on müüvad tootefotod olulised?
Tee müüvad tootefotod
Kuidas oleks sellise  pildiga – vajad tavalist digikaamerat või kaameraga telefoni ning tasuta pilditöötlusprogrammi Picasa:
Südamega kätised Neekaknits Etsy poes
Südamega kätised Neekaknits Etsy poes

Pitsilised kindad Woolmint valikust
Pitsilised kindad Woolmint valikus
Kui soovid oma fotod järgmisele tasemele viia, siis on fotograafi appi võtmine kindel võit, seda eriti kaunite-kallite suuremate esemete puhul.
Milliseid pilte ÄRA oma blogisse ja veel vähem tootepildina postita:
  • fotod, kus modell ei ole modelliks olemisest huvitatud,
  • fookusest väljas, uduseid pilte,
  • lärmaka taustaga pilte, ehk siin mingi lahtine ukseava
  • kehva valgusega, varjuderohkeid pilte
Mida saab teha?
  • leia hetk,kus modell on koostöövalmim
  • tee terve seeria pilte ja vali nende seast parim
  • tee pilte ka toote detailidest
  • rohkes valguses, päevasel ajal
  • vali pilt, mis on kõige teravam ja vajadusel paranda tulemust pilditöötlusprogrammis
kehv tootefoto
Kehv pilt blogisse või tootefotona
3) Kolmandaks on liigagi tavaline, et meie käsitöölistel puudub tootevalikus ühtsus. Tihti saab kudujalt tellida pea kõike alates kaelussallist ja lõpetades pääsusabarätiga. Aegajalt juhtub, et teeb sulle kõrvarõngad ka juurde. Selline lai valik võtab ära eksperdistaatuse ja tegija sulandub ühte massi “kõigi teistega”. Spetsialiseerumine tõstab esiteks hinda, kuna ta on ju spetsialist ning teiseks toob tegija massist esile vastava toote vajaja jaoks. Nii on kergem end ka Google otsingu jaoks optimeerida, et tulla vastava toote otsingus esimeste sekka. (Kui paned Google otsingusse “haapsalu sall”, siis hüppab sulle kõige kiiremini silme ette rida Liina Reesi fotosid – ning tema on meie tuntuim haapsalu salli kuduja ja selle kudumise õpetaja, kes Internetis aktiivselt askeldab.)
4)  - meie käsitöölised hoiavad end “turvatsoonis”. Unikaalsust näeb, aga võiks olla palju enam. Seepärast toimubki see suurt peavalu põhjustav sündroom – laada kõrvalleti müüja, kes vaid igavusest koob, hoiab oma hinnad naeruväärsel tasemel ja teistel ei jää muud üle, kui sama teha, et üldse midagi müüa. Heegeldatud mütsikesed, satsisallid, maavillased sokid – kõike seda näeb kuhjade kaupa kõikjal ning loomulikult valib inimene kõige soodsama variandi.
5) Üks põhjus, käsitöölised ei oska ja nagu viimasel ajal teatud käsitöö gruppides ilmsiks on tulnud – ka ei taha (osata?) end hästi turundada.
Olen leidnud vähe pilkupüüdvaid blogisid ning toodete kirjeldused piirduvad vaid hinna ja materjali nimetusega. Tootekirjeldused on vajalikud ostjate informeerimiseks, emotsionaalse sideme tekitamiseks kui ka Google otsingus esile tulekuks.
Müüakse reeglitevastaselt läbi Facebooki seda e-poena kasutades, sealgi kehvade fotodega. Tegelikkuses saaks Facebookis kasutada müügi tõstmiseks palju paremaid taktikaid, nagu usalduse tekitamine ja milleks sotsiaalmeedia turunduse valdkonna puhul mõeldud on. Pinterest.com ja Instagram.com on kahjuks ikka veel paljude jaoks võõrsõnadeks turunduse osas – kui neid natuke lähemalt uurida, leiaks eest imedemaad, milles järjekindlalt askeldades jõuab kaugele.
Facebooki Käsitööjutud grupis toodi korduvalt välja see, et käsitöölised on kunstiinimesed ja neil puudub võime turundusega tegeleda. Parema meelega tegeletakse kudumisega. Mina ütleks, et esiteks saab igat võimet arendada läbi õppimise ning kunstiinimesed ei ole siin mingi erand, teiseks – muidugi tuleb vaid kudumisega tegeleda, kui puuduliku turunduse ja kehvade piltide tõttu on toodete hind naeruväärselt madal. Soovitakse müügiinimest. Aga kui ei ole kedagi, kas siis jääbki müügitegevus tegemata? Lahenduseks on veeta paari nädala õhtud, lugedes läbi siinne blogi ja elukuiseiklus.ee käsitööga seotud artiklid (pane otsingusse) ning hakata otsast pihta. Kõik on õpitav ja oma käsitöö turundamine (kas sõne “turundamine” ongi see va hirmu külvaja?) on tegelikkuses väga nauditav tegevus.
Kui õppida selgeks ühtses stiilis pildistamine ja luua omale ühtses stiilis tootevalik, siis oledki loonud oma brändi ning inimesed tunnevad su juba “käekirja” järgi ära. Sellises stiilis müügikeskkond või blogi mõjub professionaalselt ning see ongi just see, mille eest inimesed on valmis rohkem raha välja käima.
Väga kena ja ühtses stiilis fotode ja tootevalikuga on Inga Ilukuduja blogi. Ta tooted on alati kvaliteetsest materjalist ning kuigi ta koob nii rätikuid, kindaid kui mütse, on nende stiil, materjal ja fotole püüdmine neid üksteisega siduv ning ühtset tervikut moodustav. Kogu blogi jätab eksklusiivse mulje. Kuigi tegemist ei ole müügiblogiga, siis praegune stiil paneb inimesed ikkagi tema tooteid omale ihaldama. Samuti on ta juba ammu ajakirjanduse tähelepanu äratanud, seeläbi ajakirjades oma töödega olnud, raamatu(te?)ssegi jõudnud. Ja see ongi kogu asja mõte. Ma nüüd kahtlen, kas Inga teadlikult end turundanud on läbi aegade, kuid nii on see igal juhul välja kukkunud.
Mida tähendab ühtne käsitöö müük?
Nüüd ei tundugi sõna “turundus” nii hirmutav, ma loodan?

Igaühe jaoks tehtav tööplaan:

1) Tee omale selgeks heade fotode tegemine: Teravad ja selged fotod on edu põhitingimuseks. 2 õhtut õppimist ja ülejäänud nädal klõpsuta harjutada.
2) Õpi selgeks, kuidas on sulle kasulikud Facebook, Pinterest, Instagram, blogimine. 1 õhtu tutvumiseks.
3) Vali oma tootevalikust lemmikud välja, mille müügile soovid keskenduda ja neist ühtse stiiliga valiku välja arendada. Uuri jälle lähemalt edukamaid Etsy poode. 2 õhtut tegemist.
4) Kirjuta üles, kuidas saad oma lemmiktoodet unikaalsemaks muuta. Surfa ringi Pinterestis ja Etsy.com keskkonnas, uuri selle tootega sarnaseid asju ja lahendusi. Kirjuta põnevaimad detailid üles ja koosta omale lemmikasjades pildialbum arvutisse. – laupäev ja pühapäeva õhtu.
5) Nüüd oled veetnud 7 päeva ehk nädala endale põhiteadmiste omandamisega. Loodetavasti on sul nüüd “turunduse” hirm vähenenud. Kui mitte, siis kirjuta paberile, mis sulle ikka veel muret tekitab ning selle võimalikud lahendused. Kui lahendust ei tea, kirjuta oma mure siia kommentaaridesse ja annan endast parima, et selle juures aidata selgusele jõuda.
Kas nädal aega süvenemist on väärt suuremat käivet ja kõrgemaid hindasid? See on juba sinu motiveerituse otsustada. Mina tean, et kui oled juba selle artikli läbilugemise vaevaks võtnud, siis saad sa ka edasise väikese turundustööga hakkama ;)

Lisa oma arvamus!

No comments:

Post a Comment